آزمون های الکتروفیزیولوژی شنوایی

الکتروفیزیولوژیک، فرآیندهای عصبی را ارزیابی می کند و اطلاعاتی درباره یکپارچگی عصب دهلیزی گوش ارائه می دهد. این اقدامات شامل پاسخ شنوایی ساقه مغز ABR، پاسخ تاخیری میانی MLR، پاسخ دیررس قشری است. آزمون های الکتروفیزیولوژی شنوایی عملکرد شنوایی را بررسی و اندازه گیری می کند. در کلینیک تخصص شنوایی شناسی متین کلیه ارزیابی ها و تست های شنوایی و همچنین ارزیابی الکتروفیزیولوژیکی توسط کادر مجرب و حرفه ای انجام می شود.

آزمون الکتروفیزیولوژیک

آزمون های الکتروفیزیولوژی شنوایی شامل موارد زیر است :

  • آزمون ABR
  • آزمون ASSR
  • آزمون EcochG
  • آزمون OAE
  • آزمون VEMP

آزمون ABR

گوش شما از سه قسمت خارجی، میانی و داخلی تشکیل شده است. تست پاسخ شنوایی ساقه مغز ABR اطلاعاتی درباره گوش داخلی که حلزون گوش نامیده می شود، در اختیار متخصص مربوطه قرار می دهد. ABR همچنین می تواند به عنوان یک آزمایش غربالگری در برنامه های غربالگری شنوایی نوزادان استفاده شود. هنگامی که از ABR برای غربالگری استفاده می شود، فقط یک سطح بلند صدا، بررسی می شود. این آزمون یک پتانسیل تحریک الکتریکی و غیر تهاجمی است، برای انجام آن باید الکترودهایی را روی سطح بیمار قرار داده شود. توسط این آزمون می توان به 7 شکل موج دست پیدا کرد. برای آماده شدن برای انجام ABR، الکترودهایی روی سرتان گذاشته می شود، سپس این الکترودها را به کامپیوتر متصل می کنند. در ادامه صداها از طریق یک هدفون وارد می شود و در حالی که الکترودهای سطحی کوچک که روی گوش و پیشانی قرار گرفته است، پاسخ صدا را از گوش داخلی و عصب شنوایی دریافت می کنند. در این آزمایش بیمار تنها باید بی سر و صدا و آرام باقی بماند. به طور کلی انجام این آزمایش تقریبا 45 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد. در نهایت متخصص مربوطه می تواند نتایج را روی رایانه مشاهده کند.

آزمون ASSR

از این آزمون برای کودکان و نوزادان استفاده می شود. با استفاده از این تست می توانیم پاسخ مغز نسبت به محرک های تکرار شده را بررسی کنیم. با کمک این تست در کنار سایر آزمون ها می توان اطلاعاتی درباره آستانه شنوایی بدست آورد. نتایج این آزمایش به صورت شنوایی سنجی تخمین زده می شود و از اطلاعات آن بیشتر برای استفاده از انواع سمعک ها استفاده می شود.

آزمون EcochG

این آزمون یک آزمایش غیر تهاجمی برای گوش داخلی و عصب های شنوایی است و به کمک آن می توان پاسخ حلزون گوش نسبت به تحرکات را ثبت کرد. این آزمایش برای بیمارانی که مشکوک به منیر، هیدروپس اندولنفاتیک هستند، توصیه می شود. این افراد ممکن است علائمی مانند وزوز گوش، نوسان کم شنوایی، حالت تهوع و سرگیجه داشته باشند. صداها از طریق هدفون وارد می شود سپس الکترودها تحرکات را از گوش داخلی دریافت می کنند. این آزمون حدودا یک ساعت طول می کشد.

آزمون OAE

با استفاده از این آزمون می توان کاهش شنوایی را در همان مراحل اولیه تشخیص داد و همچنین می توان مداخلات پزشکی را برای برطرف کردن این مشکل، زودتر انجام داد. این آزمون بیشتر برای نوزادان استفاده می شود و به کمک آن می توان اقدامات درمانی برای مشکلات ناشی از کم شنوایی را کاهش داد. در واقع با این تست می توان حلزون گوش را بدون توجه به عملکرد عصبی بررسی کرد.

آزمون VEMP

از این آزمایش برای تشخیص ضایعات دهلیزی استفاده می شود. این آزمون یک پاسخ عضلانی است، و به کمک آن می توان سلامت ساختار اتریکول و ساکول را مورد بررسی قرار داد.

آزمون های الکتروفیزیولوژی شنوایی