بخش ارزیابی و توانبخشی وزوز

مرکز شنوایی شناسی متین به ارزیابی دقیقی از نوع، شدت و فرکانس وزوز می پردازد و مطابق با آخرین متدهای روز توانبخشی وزوز و با استفاده از روش های کنترلی باعث کاهش مشکلات وزوز در بیماران می شود.

وزوز گوش چیست

شنیدن هرگونه صدای اضافی در گوش بدون منبع خارجی وزوز گفته می شود، وزوز می تواند از تلفی دو صدا نیز ایجاد شود. وزوز گوش ممکن است در بعضی مواقع ناشی از تجمع مواد اضافی در گوش باشد در این صورت این مشکل چندان خطرناک نیست. در بعضی موارد ممکن است وزوز گوش تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی فرد بگذارد، حتی ممکن است بر تمرکز و خواب نیز تاثیرات مخربی داشته باشد. وزوز گوش در همه افراد یکسان نیست و تحت تاثیر عوامل مختلفی است.

انواع وزوز گوش

وزوز گوش ذهنی شامل صداهایی است که در سر یا گوش و فقط توسط بیمار شنیده می شود و اطرافیان او قادر به شنیدن آن نیستند. نوع دیگر از وزوز گوش وجود دارد که به آن وزوز گوش عینی گفته می شود و بسیار نادر است. در این مدل وزوز صداهای مدوامی در گوش یا سر بیمار شنیده می شود و برای اطرافیان دیگر نیز قابل شنیدن است. این صداها معمولا توسط بدن ایجاد می شود. به طور کلی وزوز گوش به موارد زیر تقسیم بندی می شود.

  • وزوز پالسی
  • وزوز آبجکتیو یا وزوز عینی
  • وزوز سابجکتیو یا وزوز ذهنی

درمان وزوز گوش

انواع زیادی از روش های درمانی وجود دارد که به کاهش وزوز گوش کمک می کند. سمعک اغلب اولین گزینه ای است که به بیمارانی که دارای مشکل وزوز گوش هستند، توصیه می شود. با کمک سمعک می توان صداهای بیشتری را پردازش کرد، در این صورت به فرد کمک می کند تا صداهای محیط را بیشتری را بشنود. همراه با توانبخشی صحیح، سمعک از طریق یکپارچه سازی کردن شنوایی معمولا می تواند وزوز گوش را بطور چشمگیری کاهش دهد یا حتی گاهی اوقات می تواند اثرات را به طور کامل از بین ببرد. صدا درمانی یکی دیگر از روش های درمان وزوز گوش است. بسیاری از دستگاه های شنوایی مدرن، محرک صوتی قابل تنظیم و آرامش بخشی را ارائه می دهند که می تواند با صدای شخصی فرد تنظیم شود تا وزوز گوش را تسکین دهد. انواع مختلفی از صدا درمانی از جمله صداهای طبیعت، موسیقی و صدای سفید برای انتخاب وجود دارد. استرس ممکن است بر علائم وزوز تاثیر زیادی بگذارد.

توانبخشی وزوز

بعضی افراد ممکن است با وزوز کنار بیایند و این موضوع در زندگی آنها مشکلی ایجاد نکند. از بین تمام افرادی که دچار وزوز گوش می شوند فقط تعداد کمی از آنها نیاز به توانبخشی دارند. زمانی که وزوز بر عملکرد خواب، تمرکز، شدت اضطراب فرد تاثیر بگذارد، شخص نیاز به توانبخشی دارد. هدف از این نوع توانبخشی، عادت دادن شخص به صدای وزوز و از بین بردت تاثیرات منفی آن است، درمان این وزوز گوش در دراز مدت تاثیرگذار است. قبل از انجام جلسات توانبخشی، متخصص مربوطه شنوایی فرد را بررسی می کند و با توجه به آن روشی را انتخاب می کند که بیشترین تاثیر را بر فرد بگذارد. ارزیابی وزوز در چند مرحله صورت می گیرد.