بخش مشاوره و تجویز سمعک

مشاوره و تجویز سمعک یک فرآیند پیچیده است که نیاز به شناخت عمیق شنوایی و ارتباطات انسان دارد. در مرکز شنوایی شناسی متین افراد جهت استفاده از سمعک، مورد مشاوره قرار می گیرند و با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی و نیاز هر فرد انواع سمعک داخل و پشت گوش توسط کادر متخصص و مجرب این مرکز قالب گیری، تنظیم و تجویز می شود. برای استفاده بهتر از آن، نحوه صحیح استفاده از سمعک به بیمار آموزش داده می شود.

درباره سمعک

سمعک ها دستگاه های الکترونیکی هستند که می توانند صدا را تقویت و تغییر دهند، میکروفون صدا را به صورت امواج صوتی دریافت کنند و در نهایت امواج صوتی را به سیگنال های الکتریکی تبدیل کنند. همه ی سمعک ها شامل میکروفون برای دریافت صداها، تقویت کننده برای بلندتر کردن صداها، گیرنده ای که سیگنال های بلندتر را به پرده گوش می فرستد و باتری به عنوان منبع تغذیه است. ویژگی های ضد سوت، کوچک سازی، اتصال بی سیم بین سمعک و لوازم الکترونیکی شخصی و خانگی، چند نمونه از ویژگی های جدید سمعک ها است. بسیاری از مردم تمایلی به استفاده از سمعک ندارند، و برخی افراد ممکن است نگران ظاهر آنها باشند. آنچه مردم باید بدانند این است که طراحی سمعک به روز تر و زیباتر شده است. مدل های جدید سمعک بسیار کارآمدتر شده است و در نتیجه مجموعه وسیعی از سمعک ها برای انتخاب موجود است.

تجویز سمعک

متخصص شنوایی شناسی، سمعک هایی را طراحی می کنند که متناسب با محدوده کم شنوایی شما باشد. به همین دلیل ارزیابی کامل شنوایی و انجام آزمایشات توسط متخصص، بسیار مهم است. نتایج بدست آمده بر اساس شنوایی سنجی (نمودار شنوایی) ترسیم شده که تصویری از محدوده شنوایی شما ارائه می دهد و بر اساس آن متخصص بهترین سمعک را متناسب با نیاز شما انتخاب می کند. محدوده کم شنوایی در همه افراد یکسان نیست و باید از سمعک مخصوص به محدوده شنوایی خود استفاده کنید. برای مثال در افرادی که دچار کم شنوایی شدید شده اند باید از سمعک هایی استفاده کنند که دارای کاهش نویز دیجیتال و سیستم مدیریت پیچیده باشد. در نهایت پزشک تشخیص می دهد که شما نیاز به یک یا دو سمعک دارید. اگر شنوایی در هر دو گوش شما به وجود آمده است متخصص مربوطه معمولا دو سمعک را تجویز می کند. گوش ها با مغز برای جمع آوری و پردازش صدا در ارتباط هستند، بنابراین اندازه گیری شدت شنوایی در هر دو گوش امر بسیار مهمی است. اگر دو گوش محدوده شنوایی مناسبی داشته باشد مکان یابی، درک گفتار آسان تر می شود.

مراحل تجویز سمعک

ابتدا متخصص مربوطه سمعکی را به شما نشان می دهد و هر قسمت دستگاه را برای شما توضیح می دهد. سپس بررسی می کند که سمعک باید روی گوش یا داخل گوش شما قرار گیرد. هنگامی که برای اولین بار از سمعک استفاده می کنید ممکن است متوجه شوید که گوش شما در هفته اول کمی خارش دارد این امر طبیعی است و برای بیشتر افراد ممکن است رخ دهد. سمعک باید طوری انتخاب شود که متناسب با گوش شما باشد اگر خیلی شل باشد گوش شما شروع به سوت زدن می کند. اگر سیم آن بیش از حد طولانی باشد ممکن است از گوش شما بیفتد، و اگر خیلی کوتاه باشد ممکن است شما احساس درد کنید. به طور کلی مراحل تجویز سمعک شامل موارد زیر می شود :

1-ارزیابی شنوایی

2-مشاوره و انتخاب سمعک

3-قالب گیری

4-تنظیم وتحویل سمعک

مشاوره و تجویز سمعک