بدشنوایی چیست؟

بد شنوایی چیست

اختلال پردازش شنوایی (APD) یا بد شنوایی مشکلی در نحوه همکاری گوش ها و مغز برای درک صدا است.کودکان مبتلا به APD ، شنوایی طبیعی دارند ، اما در تشخیص و تفسیر صداهایی که می شنوند مشکل دارند.این مشکلات باعث می شود بچه ها نتوانند بفهمند که صدا چیست ، صدا از کجا آمده است و چه موقع صدا اتفاق افتاده است.

کودک مبتلا به اختلال بد شنوایی اغلب نیاز به تکرار اطلاعات دارد.آنها ممکن است صداهای گفتاری مشابه را با هم اشتباه بگیرند ، در املا و خواندن مشکل داشته باشند و پیشرفت کندی در مدرسه نشان دهند.وقتی گوش دادن یک چالش است ، یادگیری دشوارتر است.کودکان مبتلا به APD با وجود تلاش زیاد ممکن است در مدرسه پیشرفت نکنند.بد شنوایی هم چنین می تواند منجر به اعتماد به نفس پایین و مشکلات اجتماعی شود.

از آنجا که گوش دادن دشوار است ، آنها همچنین ممکن است کمتر توجه کنند ، ممکن است از یادگیری خود مضطرب و ناامید شوند.در نتیجه ممکن است آنها گوشه گیر شوند یا رفتارهای مشکل ساز از خود نشان دهند.تلاش اضافی مورد نیاز برای گوش دادن اغلب منجر به خستگی کودکان مبتلا به APD در پایان روز مدرسه می شود.

علت اختلال بد شنوایی

ما نمی دانیم چه چیزی باعث اختلال پردازش شنوایی (APD ) می شود.برخی از کارشناسان معتقدند داشتن عفونت گوش زیاد یا گوش چسبناک ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع APD را در کودک افزایش دهد.برخی از انواع APD ممکن است به دلیل تأخیر در توسعه سیستم عصبی بدن باشد.

تشخیص اختلال پردازش شنوایی/بد شنوایی

در صورت مشاهده علائم یا نشانه های APD ، یا اگر معلم متوجه شده است که فرزند شما در گوش دادن به مدرسه مشکل دارد ، برای مشاوره به پزشک عمومی یا متخصص اطفال مراجعه کنید.پزشک عمومی یا متخصص اطفال ممکن است فرزند شما را برای آزمایش شنوایی به متخصص شنوایی شناسی ارجاع دهد.APD توسط شنوایی شناسی متین با استفاده از آزمونهای شنیداری تخصصی تشخیص داده می شود.

شنوایی شناسان ما در تشخیص اختلال پردازش شنوایی متخصص هستند و به کودکان در یادگیری مدیریت آن کمک می کنند.ما با خانواده ها کار می کنیم تا بفهمیم چه اتفاقی می افتد و درمان مناسب را پیدا می کنیم تا بچه ها در مدرسه و زندگی موفق باشند.

اگرچه هیچ درمان شناخته شده ای برای بد شنوایی وجود ندارد ، اما  گفتار درمانی و استفاده از وسایل گوش دادن کمکی می تواند به کودکان در درک صداها و ایجاد مهارت های ارتباطی خوب کمک کند.

با مداخله و حمایت مناسب ، کودکان مبتلا به اختلال پردازش شنوایی می توانند توانایی خود را برای گوش دادن در کلاس درس و سایر محیطهای پر سر و صدا افزایش دهند.در برخی موارد ، مداخله می تواند توانایی گوش دادن را تقریباً طبیعی کند.