علل کم شنوایی

دلایل کمتر شناخته شده افت شنوایی

دلایل کمتر شناخته شده افت شنوایی
اکثر مردم از رابطه سن و افت شنوایی آگاه هستند. در واقع سن از عوامل اصلی افت شنوایی در بین بزرگسالان در بین سنین بیست تا هفتاد سال می¬باشد. همچنین برخی از مردم می دانند که قرار گرفتن در محیط های پر سر و صدا نیز می¬تواند باعث افت شنوایی شود و تحقیقات نیز نشان داده است سر و صدای زیاد نیز عامل افت شنوایی در بین انسان هاست. علاوه بر این آسیب های ناگهانی به سر و گوش نیز سومین عامل بزرگ افت شنوایی ایست.
با این حال دلایل دیگری نیز برای افت شنوایی وجود دارد که کمتر شناخته شده، و یا در بعضی موارد عجیب، هستند. این دلایل بعضاً همچنان در مراحل اولیه تحقیقات هستند و بر سر بعضی از آنها اختلاف نظر هایی وجود دارد.
1- سیگار کشیدن و یا در معرض دود سیگار بودن:
بر اساس تحقیق صورت گرفته بر روی 3500 نفر، افراد سیگاری هفتاد درصد شانس بیشتری برای برای افت شنوایی دارند. این نسبت با میزان سیگاری که افراد می کشند رابطه مستقیم دارد.
در معرض دود سیگار قرار گرفتن نیز می¬تواند ریسک افت شنوایی را تا سی و سه درصد افزایش دهد. محققان دلیل این امر را وجود مواد فرمالدئید، آرسنیک، و هیدروژن سیانید در دود سیگار می¬دانند که باعث آسیب به موهای شنوایی شده و افت شنوایی را به وجود می¬آورد.
https://www.hear-it.org/Cigarette-smoking-and-hearing-loss

هر چند این تحقیقات همچنان در مراحل اولیه هستند و محققانی از دانشگاه ویسکانتستین ارتباط سیگار با افت شنوایی را قویا رد کرده¬اند. با این حال با توجه به زیان های اثبات شده سیگار برای سلامتی، می توانید افت شنوایی را هم کنار سایر دلایل برای دور بودن از دخانیات بگذارید.
2- فشار خون بالا می تواند بر افت شنوایی تاثیرگذار باشد.
تحقیقات جدید نشان داده است که فشار خون بر افت شنوایی افراد بین چهل و پنج تا شصت و پنج سال تاثیرگذار بوده است. فشار خون بر شنوایی افراد در سنین بالا تاثیرگذار بوده زیرا خود عامل افت شنوایی نیست بلکه به افت شنوایی طبیعی انسان سرعت و یا شدت می¬بخشد.
https://www.hear-it.org/High-blood-pressure-can-lead-to-hearing-loss
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3889339/
3- عوارض جانبی کمتر شناخته شده دیابت
بر اساس تحقیقات جدید، افت شنوایی در بین افراد دچار دیابت دو برابر افراد عادی است.
https://www.betterhearing.org/news/diabetes-hearing-loss-link-spurs-bhi-urge-hearing-checks-diabetes-risk-test-american-diabetes

4- ایربگ
هرچند ایربگ ها کمکی شایانی به نجات جان انسانها در سالهای اخیر کرده¬¬اند، تحقیقات نشان داده است بین هفده تا بیست درصد افرادی که در تصادفات رانندگی ایربگ خودرویشان بار شده است، دچار آسیب¬های کوتاه¬مدت یا بلند مدت شنوایی شده¬اند. هرچند این دلیل مناسبی برای خاموش کردن ایربگ خودرویتان نمی¬باشد.
5- زونا
بیماری ای که عموما به سراغ افراد بالای شصت سال می¬آید ولی در برخی مواقع گریبان جوانتر ها را هم می¬گیرد. زونا در مواردی خاص می¬تواند آسیب هایی جدی به شنوایی وارد کند. (سندروم رمزی هانت) درمان سریع و به موقع می¬تواند تا حد زیادی از آسیب های وارده جلوگیری کند.
6- سرخک
عفونت گوش ناشی از سرخک می¬تواند به شنوایی آسیب برساند. از هر ده مبتلا به سرخک یک نفر به عفونت گوش مبتلا می¬شود.

در نتیجه اگر هر یک از شش شرایط بالا را دارید و تاکنون تست شنوایی انجام نداده اید، ایده خوبی ایست هر چه سریعتر برای تست شدن در یک کلینیک شنوائی شناسی اقدام نمائید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.