پیشگیری از ناشنوایی کودکان

پیشگیری از ناشنوایی کودکان

کودکان گفتار را از طریق گوش دادن به صحبت های دیگران یاد میگیرند . بنابراین چند سال اول زندگی هر کودک دارای اهمیت است. در نتیجه کودکانی که مشکل شنوایی دارند حتما مشکل گفتاری هم پیدا میکنند.

کودکانی که مشکل اختلال شنوایی دارند دچار مشکلات روحی و روانی میشوند. و این کودکان 70 درصد به نسبت دیگر کودکان از محیط درک کمتری دارند.

با این همه باز هم بسیاری از افراد به ای موضوع توجه نمیکنند و دیر متوجه ناشنوایی کودک میشوند.

و کودکان ناچار به استفاده سمعک اصفهان میشوند.

ناشنوا:

از دیدگاه ارتباطی ناشنوا به فردی گفته میشود که دارای افت شدید شنوایی باشد که با استفاده از سمعک یا بدون آن نتواند از محیط ، گفتار و زبان درک پیدا کند.

کودکان ناشنوا به علت محدودیت کلمات ولغات از خواندن کتاب دوری میکنند. بنابراین کتاب کودکان ناشنوا باید بر اساس یک سری معیار تهیه شود.

1.موضوع کاملا واقعی و مناسب کودک باشد.

2.تصاویر باید هماهنگ با جمله و گویای متن باشد.

3.زبان کتاب باید از جملات کوتاه و ساختار مناسب باشد.

ولی در بعضی تحقیقات نشان داده شده است که کتاب با اینکه تصویر و موضوع مناسبی داشته اما به دلیل طولانی بودن متن یا سخت بودن واژه ها برای فرد ناشنوا مناسب نبوده است. برای اینکه این کتاب ها با کمترین تغییرات مناسب افراد ناشنوا شوند نیاز به یک سری روشهای خاص است.

در روش اول میتوان معنای ساده کلمات سخت را در پاورقی گنجاند. در روشی دیگر کلمات جدید یا سخت را درشت تر مینویسند تا در ذهن کودک بماند.

علائم تشخیص اوتیت میانی در کودک:

این بیماری ممکن است همرا با تب و درد باشد و گاهی هم این علائم ندارد بنابراین باید از راه های دیگر تشخیص داد.

  • بی توجهی
  • کشیدن و خاراندن گوش
  • بی حال بودن
  • تندخویی بی دلیل
  • بلند کردن غیر معمول تلوزیون
  • توجه نکردن به اصوات

اگر با این موارد رو به رو شدید و یا دیدن مایع مزمن در گوش باید به چندین پزشک مراجعه کنید.متخصص گوش حلق بینی ، متخصص کودک ، شنوایی سنجی ، آسیب شناس گفتار و زبان

شنوایی شناس کمک میکند که آیا در گوش کودک ضایعه شنوایی وجود دارد یا خیر .شنوایی شناسحتی در کودکان خیلی کوچک و کودکان مشکل دار هم میتواند این تشخیص را بدهد.

آسیب شناس گفتار و زبان ، مهارتهای گفتاری کودک را بررسی میکند و در صورت نیاز برنامه هایی برای درمان یا بهبود کودک ارائه میدهد.

با این وجود اگر کودک شما درچار مشکل اختلال شنوایی می باشد برای خرید سمعک به فروشگاه هایی که به فروش سمعک اصفهان پرداخته اند مراجعه کنید.

فیلم ویدیویی:

فیلم میتواند کمک زیادی به کودکان ناشنوا بکند. اگر در فیلم نکات مناسب این افراد رعایت شود کودک میتواند با دیدن فیلم اشکال و مفاهیم بسیاری را بفهمد و درک کند. و با این راه ها میتواند دوران کودکی را به خوبی طی کند.

از جمله مواردی که باید در فیلم ها رعایت شود استفاده از رنگ های شاد و لباس مناسب قصه گو و اینکه قصه گو باید با دقت و ئوسواس سعی کند داستان را برای کودکان ناشنوا تدارک ببیند.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.