ادیومتری امپدانس

در مرکز شنوایی شناسی متین، آزمون ادیومتری امپدانس انجام می شود. این مرکز قادر است با انجام این آزمایش عملکرد گوش میانی را ارزیابی کند و ضایعات موجود در سیستم شنوایی افراد مبتلا به کم شنوایی را تشخیص دهد. آزمایش امپدانس در تشخیص افت شنوایی، برای بیماران کم شنوایی حسی عصبی، بسیار مهم است.

آزمون امپدانس ادیومتری

1-تمپانومتری : تمپانومتری آزمایشی است که میزان حرکت پرده گوش را نشان می دهد. متخصص شنوایی شناسی یک کاوشگر کوچک، که شبیه یک هدفون است، در هر گوش قرار می دهد. در این آزمایش میزان حرکت سیستم گوش را در فشارهای مختلف هوا اندازه گیری می شود، این کار با گذاشتن یک لوله در گوش انجام می شود. در ابتدای این لوله صدایی با شدت 85 دسی بل و در فرکانس 220 هرتز تولید می کند. قسمت دوم این لوله از یک میکروفون تشکیل شده است و قسمت انتهایی آن حاوی دکمه ای است که با کمک آن می توانید شدت صدا را کمتر یا بیشتر کنید.

تمپانومتری معیاری برای اندازه گیری انتقال انرژی از طریق گوش میانی، است. این آزمون یک اندازه گیری شدت صوت است که باید همراه با شنوایی سنجی انجام شود. در یک فرد سالم زمانی که فشار هوای محیط برابر با فشار وارد شده به گوش میانی باشد، حداکثر صدا منتقل می شود.

2-اندازه گیری رفلکس اکوستیک : این آزمایش شبیه به تمپانومتری است، صداها از طریق متخصص شنوایی در گوش شما ایجاد می شود و توسط دستگاه رفلکس ثبت می شوند. با انتقال تحریکات به گوش، عضلات آن تحریک شده و منقبض می شود. ماهیچه ای کوچک در گوش میانی وجود دارد که با شنیدن صدای بلند سفت می شود. اینکه چقدر صدا باید قبل از وقوع رفلکس ایجاد شود اطلاعاتی درباره شنوایی در اختیار متخصص قرار می دهد. اگر شنوایی شما خیلی کم شده باشد ممکن است حتی رفلکسی نداشته باشید.

امپدانسی صوتی استاتیک

این آزمایش میزان هوا در مجرای گوش را اندازه گیری می کند، با کمک این آزمون می توانید وجود سوراخ در گوش را تشخیص دهید. برخی از افراد لوله هایی در پرده گوش خود قرار داده اند تا از عفونت گوش و کاهش شنوایی جلوگیری کنند. این آزمایش می تواند باز یا بسته بودن لوله های شما را تشخیص دهد، همچنین می تواند وجود یا عدم وجود مایع پشت گوش را تشخیص دهد.

شنوایی سنجی امپدانس در کودکان

در کودکان آزمایش امپدانس و به ویژه تمپانوگرام اطلاعات اولیه را در مورد وجود یا عدم وجود التهاب گوش میانی در اختیار متخصص قرار می دهد. اوتیت میانی (عفونت گوش) ممکن است منجر به وجود ترشح مخاطی و یا ایجاد چرک در گوش شود. اوتیت مدیا می تواند در هر سنی رخ دهد، گرچه این بیماری در محدوده اطفال شایع تر است.

ادیومتری
سمعک اصفهان