بخش آزمون های الکتروفیزیولوژی شنوایی نوزادان

پیشرفت در تجهیزات و تکنیک های آزمایش شنوایی شناسی امکان غربالگری دقیق شنوایی نوزادان را با استفاده از دستگاه های به روز امکان پذیر کرده است. تشخیص زود هنگام و مدیریت کم شنوایی منجر به بهبود گفتار، زبان در کودکان می شود. غربالگری برای همه نوزادان تازه متولد شده انجام می شود. مرکز شنوایی شناسی متین با استفاده از دستگاه های پیشرفته، میزان توانایی شنوایی فرزند شما را اندازه گیری می کند. آزمون های الکتروفیزیولوژی شنوایی نوزاد بسته به سن او متفاوت است.

علائم کم شنوایی در نوزادان

شنوایی برای نوزاد بسیار مهم است و با رشد زبان در چند سال اول زندگی او ارتباط تنگاتنگی دارد. دلایل کم شنوایی نوزادان ممکن است ارثی باشد یا به دلیل رشد نا مناسب گوش داخلی به وجود آید. همچنین کاهش شنوایی نوزادان ممکن است پس از تولد به علت عفونت ها یا سایر مشکلات پزشکی که در زمان زایمان به وجود آمده است، رخ دهد. علائم و نشانه های کم شنوایی در نوزادان متفاوت است. در صورت مشکوک بودن به کم شنوایی دائمی یا موقت، باید آزمون های الکتروفیزیولوژی شنوایی نوزادان و مراقبت های اولیه از آنها انجام شود. یکی از این مراقبت ها ممکن است شامل استفاده از انواع سمعک گوش و حتی کاشت حلزون گوش باشد.

تست شنوایی سنجی نوزادان و کودکان

در صورت وجود علائم کم شنوایی توسط یک شنوایی شناس یا یک متخصص گوش و حلق و بینی آزمایش و معالجه انجام می شود. دو مورد تست شنوایی آزمایش رفتاری و آزمایش عینی الکتروفیزیولوژیکی، برای نوزادان و کودکان خردسال وجود دارد. هر دو این آزمایش ها مزایایی دارند و می توان از هر دو اطلاعات زیادی بدست آورد. برای نوزادان و کودکان خردسال از الکترود برای اندازه گیری شدت شنوایی استفاده می شود. به طور کلی آزمون شنوایی می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • آزمون پاسخ شنیداری ساقه مغز ABR
  • آزمون گسیل صوت گوش OAE
  • آزمون تمپانومتری Tympanometry

آزمون های رفتاری شنوایی

برای کودکان زیر شش ماه می توان از شنوایی سنجی رفتاری (BOA) برای آزمایش شنوایی آنها استفاده کرد. در این نوع آزمایش پاسخ های رفتاری کودک به صدا، ارزیابی می شود. واکنش های رفتاری ممکن است شامل صداهای وحشتناک، تکان خوردن در خواب در پاسخ به صدا، مکیدن انگشت هنگام شنیدن صدا یا تلاش برای نگاه کردن به صدا باشد. در این روش هر دو گوش نوزاد را به طور همزمان آزمایش می شود. اگرچه نمی توان میزان شنوایی را به طور دقیق بررسی کرد اما یک متخصص شنوایی شناس حرفه ای می تواند اطلاعات زیادی از این آزمایش ها در فرکانس های مختلف صدا بدست آورد.

درمان کم شنوایی

درمان کم شنوایی به علتی که این مشکل به وجود آمده است، بستگی دارد. اگر کم شنوایی به علت مایع موجود در گوش میانی باشد، کم شنوایی خفیف رخ داده است و پزشک ممکن است توصیه کند که نوزاد را چند هفته بعد مجددا آزمایش شود سپس میزان مایع دوباره اندازه گیری می شود. داروهایی مانند آنتی هیستامین ها یا حتی آنتی بیوتیک ها در از بین بردن مایع گوش میانی بی تاثیر است. اگر در طول سه ماه بهبودی در شنوایی مشاهده نشود و هنوز مایع پشت پرده گوش وجود داشته باشد، در این صورت ممکن است پزشک، نوزاد را به متخصص حلق و بینی ارجاع دهد. برای رفع این مشکل، پزشک ممکن است از لوله برای خارج کردن مایع گوش استفاده کند.

غربالگری شنوایی سنجی
آزمون های الکتروفیزیولوژی شنوایی نوزادان