علل و نحوه تشخیص وزوز گوش

وزوز گوش می تواند ناشی از مشکلاتی در داخل سیستم شنوایی و یا خارج از آن باشد. اکثر اوقات علل ابتلا به وزوزگوش مجموعه ای از عوامل متفاوت است مهمترین فرضیه درباره وزوز کاهش پاتولوژیک فعالیت خودبخودی دستگاه شنوائی محیطی می باشد .

یکی از علل شایع وزوز گوش افت شنوایی است که می تواند به دلیل شنیدن صدای مهیب انفجار و یا شنیدن موسیقی با صدای بلند باشد6). اما در اکثر موارد، وزوز گوش همراه با افت شنوایی اتفاق می افتد . باید توجه داشته باشید که عکس این قضیه صادق نیست و هیچگاه وزوز گوش منجر به افت شنوایی ناگهانی نخواهد شد. علاوه برآسیب های سیستم شنوایی،وزوز گوش می تواند به دلیل عدم عملکرد صحیح مفصل آرواره ها(ساییدن دندان ها) و یاکشیدگی مزمن عضله گردن باشد. گفته شده است که استرس را می توان یکی از علل شایع وزوز گوش به شمار آورد. اگرچه تاکنون پایه های علمی برای ارتباط میان استرس و وززو گوش یافت نشده است اما وزوز گوش می تواند باعث ایجاد استرس شود. شدت دریافت سر و صدا های اطراف ، حتی صداهایی که در سروجود دارند به هنگام استرس در مقایسه با حالت آرام ذهن ، افزایش می یابد. گاهی اوقات وزوز ناشی از تجویز مصرف داروست، برخی از تجویزات دارویی مانند مصرف قرص های مسکن که در درمان رماتیسم و مالاریا تجویز می شوند ممکن است باعث ایجاد وزوز گوش شود اما به محض متوقف کردن مصرف دارو صدای وزوز از بین خواهد رفت. شیمی درمانی که درمان سرطان تجویز می شود و درموارد اندکی مصرف آنتی بیوتیک می تواند به طور جبران ناپذیری گوش داخلی را آسیب زندو در نتیجه منجر به وزوز دائمی گوش شود. ضربه سرو یا گردن ، عفونت و التهاب ، بیماری منیر،اتواسکلروز ، تومورآکوستیک ، اختلال قلبی ، بیماری تیروئید ، سکته مغزی ، اختلالات مفصل گیجگاهی ، اختلالات عروقی ، متابولیک ، انسداد عروقی و اسپاسم می تواند از علل ایجاد وزوز باشد .

اینکه چه عاملی دقیقا باعث می شود تا مغز الگوی تخلیه عصبی را به عنوان وزوز تفسیر کند شناخته نشده است ، اما منبع وزوز جائی در سیستم عصبی شنوایی مغز می باشد فعالیتهای خود بخودی بطور معمول در سیستم عصبی شنوایی و جود دارد ولی افزایش ان بصورت وزوز تفسیر میگردد.

تشخیص وزوز گوش

صدای وزوزمنحصرا توسط کسانی که دچار وزوز هستند شنیده می شود. بنابراین قبل از هرگونه درمانی، تشخیص صحیح و دقیق آن امری الزامی است. آن چه درابتدا باید بررسی شود امکان یا عدم امکان درمان فرد مورد نظراز طریق تجویز دارواست. بدین ترتیب پزشک معالج شما ممکن است معاینات گوش وحلق وبینی، معاینات وابسته به دندانپزشکی، ارتودنسی وارتوپدیک را توصیه و تجویز کند. همچنین تست شنوایی شناسی، متخصص شما را از وجود یا عدم وجود آسیب شنوایی آگاه می سازد. زیر و بمی ومیزان بلندی صدای وزوز گوش نیز از طریق آزمایشات خاص تشخیص داده می شود. تصاویر گسترده ای که از نحوه پردازش مغز تهیه شده نشان دهنده این واقعیت است که وزوز گوش صرفا به گوش محدود نمی شود بلکه قسمت های خاصی ازمغز نیز در درک وزوز گوش فعالیت می کنند.  )