صدای بلند و پاره شدن پرده گوش

صدای بلند و پارگی پرده گوش

اگر در معرض سر و صدای بسیار بلند مانند انفجار قرار گرفته اید یا در یک کنسرت راک در کنار بلندگوهای بزرگ ایستاده اید و اکنون گوش درد دارید و در شنیدن با مشکل روبرو هستید، ممکن است، دچار پارگی پرده گوش شده باشید.

صدای زیاد تنها دلیل این مشکل گوش و شنوایی نیست.سوراخ شدن پرده گوش، همچنین می‌تواند ناشی از عفونت در گوش میانی، آسیب‌های سر و استفاده از چیزهایی مانند سنجاق مو برای حذف جرم گوش باشد.بعلاوه تغییرات ناگهانی و شدید فشار هوا، همانطور که در هواپیماها و در حین غواصی تجربه می‌شود، می‌تواند به پرده گوش آسیب برساند و منجر به درد و کاهش شنوایی شود.

اما شایع‌ترین دلیلی که باعث پارگی پرده گوش می‌شود، سر و صدا (صدای زیاد، خیلی بلند و گاهی طولانی‌مدت)است.پرده گوش، یک غشای کوچک است که قسمت بیرونی گوش را از ناحیه داخلی جدا می‌کند، ظریف است و نمی‌تواند انرژی صوتی زیاد را تحمل کند.بنابراین اگر در موقعیتی پر سر و صدا هستید و از خود می‌پرسید، “آیا صدای بلند می‌تواند پرده گوش را پاره کند؟” پاسخ بله است.

پارگی پرده گوش

پرده گوش به ما کمک می کند تا بشنویم

همانطور که بیشتر مردم می دانند صدا نوعی انرژی است که به صورت امواج حرکت می کند.هرچه صدا بلندتر باشد، دامنه یا انرژی بیشتر است و بنابراین شما آن را به عنوان شکل شدیدتری از صدا می شنوید.

صدا از نظر علمی با دسی بل اندازه گیری می شود و بسیاری از صداهای روزمره در مقیاس پایین هستند و خطری برای شنوایی ما ایجاد نمی کنند، در حالی که صداهای دیگر بالا هستند و می توانند به ساختارهای ظریف گوش از جمله پرده گوش آسیب برسانند.نمونه‌هایی از صداهای با دسی‌بل کم عبارتند از زمزمه و تنفس که حتی به سختی می‌توانید آن‌ها را بشنوید و صدای بلندی که می‌تواند باعث از دست دادن شنوایی بصورت موقت یا دائمی شود از ابزارهای برقی، ماشین‌های چمن‌زنی، موتور سیکلت‌ها و بسیاری وسایل روزمره دیگر ناشی می‌شود.

علائم پارگی پرده گوش پس از قرار گرفتن در معرض صدای بلند

اگر پرده گوش پاره شود، آنطور که باید نمی شنوید.یکی از اولین علائمی که نشان می دهد صدای بلند باعث پارگی پرده در یک یا هر دو گوش شده است، گوش درد بسیار دردناک همراه با ناتوانی در شنیدن است.شاید صدای صحبت کردن مردم با شما، صدای تلویزیون و دیگر صداها، خفه به نظر برسد و ممکن است در مورد دلیل این اتفاق گیج شوید.در این مرحله، شما باید رویدادهای اخیر را بررسی کنید و اگر چیزی غیرعادی وجود دارد، مانند آن کنسرت راکی ​​که به آن اشاره کردیم یا اگر در کنار جاده‌های پر سر و صدا و سایر تجهیزات و ابزارهای پر سر و صدا بودید – ممکن است علت همین باشد.

همچنین در صورت پارگی پرده گوش ممکن است ترشحاتی از گوش‌ها خارج شود، اگرچه این ممکن است ناشی از عفونت نیز باشد.زنگ زدن و وزوز گوش یکی دیگر از علائم پارگی پرده گوش است که اصطلاح پزشکی آن سوراخ شدن پرده تمپان است.شاید با سرگیجه نیز همراه باشد که منجر به حالت تهوع و استفراغ می شود.در برخی از موارد پاره شدن پرده گوش باعث ایجاد تب بالا می شود.

البته برخی از افراد هیچ یک از این علائم را تجربه نمی کنند.بنابراین، چه علت مورد شما صدای بلند، عفونت، ضربه به سر یا هر چیز دیگری باشد، مهم است که توسط پزشک عمومی یا شنوایی سنجی متین معاینه شوید، تا آنها ببینند که آیا پرده گوش شما پاره شده است یا خیر.

علائم پارگی پرده گوش

صدای بلند و پارگی پرده گوش : چگونه آن را درمان کنیم

پارگی پرده گوش ممکن است نگران کننده و دردناک باشد، اما یک خبر خوب وجود دارد: اغلب در عرض چند هفته خود به خود بهبود می یابد و نیازی نیست کار خاصی انجام دهید.اما گاهی اوقات، مداخله پزشکی ضروری است، به ویژه در مواردی که عفونت وجود دارد و برای رفع آن نیاز به آنتی بیوتیک است.

اگر پرده گوش شما سوراخ شده و پس از چند هفته بهبود نیافت، شاید به دلیل بزرگ بودن آن، مجبور به جراحی شوید.این روش تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و یک تکه کوچک از بافت از پشت گوش گرفته شده و برای رفع مشکل استفاده می شود.ممکن است مجبور شوید یک شب در بیمارستان بمانید، اما شاید در همان روز به خانه بروید.

اگر پارگی پرده گوش شما واقعاً ناشی از صدای بلند است، عاقلانه است که در آینده از محیط‌های پر سروصدا اجتناب کنید.شاید این امکان پذیر نباشد، به خصوص اگر محیط کاری شما پر سر و صدا باشد، اما همیشه می توانید از محافظ گوش برای محافظت از گوش ها و شنوایی خود در برابر آسیب استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.